Siirry suoraan sisältöön

Nokian Renkaat – turvallinen edelläkävijä

Nokian Renkaat Oyj on vuonna 1988 perustettu yhtiö, jonka juuret ulottuvat aina vuoteen 1898. Se valmistaa ja markkinoi huippulaadukkaita ja turvallisia tuotteita ja palveluita helpottamaan ihmisten liikkumista pääosin alueilla, joissa on lunta, metsää ja vuodenaikojen vaihtelusta johtuvat vaativat ajo-olosuhteet. Yhtiön menestys ei ole tullut sattumalta. Yhtiön tuotekehityksen perusperiaate on säilynyt saman sisältöisenä jo yhden ihmisiän verran, sen päämäärä on kehittää turvallisia ja luotettavia renkaita kaikkiin ajotilanteisiin. Laatu varmistetaan mittavalla panostuksella tuotekehitykseen ja testaukseen. Unohtamatta henkilöstön hakkapeliittahenkeä, jonka avulla arjessa rakennetaan ja ylläpidetään turvallista työpaikkaa.

Nokian Renkaiden tuotevalikoimaan kuuluvat henkilö- ja kuorma-auton renkaat ja raskaat renkaat työkoneisiin sekä Vianor-rengasketju, joka toimii yhtiön päämarkkinoilla.

Yhtiön liikevaihto vuonna 2014 oli 1 389,1 miljoonaa euroa ja henkilöstöä 4 204 saman vuoden lopussa. Nokian Renkaiden osake on listattu NASDAQ Helsingissä. Nokian Renkaiden kohdemarkkinoita ovat Venäjä, Pohjoismaat, Keski-Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Pohjoismaissa kehitys on pysynyt vakaana. Keski-Euroopan markkinat ovat suurin talvirengasmarkkina ja talvirengaslainsäädännön yleistyessä siitä on tullut yksi Nokian Renkaiden tärkeimmistä kasvualueista. Pohjois-Amerikassa yhtiö keskittyy Kanadaan ja Yhdysvaltojen lumivyöhykkeeseen, jossa talvirenkaiden markkinapotentiaali on kaksinkertainen Pohjoismaihin nähden.

Turvalliset ja laadukkaat tuotteet ja palvelut luovat perustan liiketoiminnalle

Nokian Renkaiden tuotekehityksen ydintehtävä on kehittää maailman parhaita talvirenkaita ja metsä-konerenkaita. Näin on ollut jo yhtiön alkuajoista asti. Maailman ensimmäinen talvirengas valmistui vuonna 1934, vain kaksi vuotta ensimmäisen henkilöauton renkaan valmistuksesta. Renkaiden ominaisuuksista tai turvallisuudesta ei tingitä ja yhtiö varmistaakin laadun jatkuvuuden testaamalla tuotteitaan ahkerasti. Apuna käytetään myös huipputeknologiaa, tiedettä ja asiakaskokemuksia.

Testaamiseen käytettävät kulut ovat noin puolet tuotekehitykseen sijoitettavasta rahasta, joten ei ole ihme, että yhtiön eri olosuhteisiin räätälöity tuotevalikoima komeilee autolehtien vertailutestien kärjessä vuodesta toiseen.

Hakkapeliittahenki yhdistää henkilöstön voimat

Konserni työllistää yli 4000 ihmistä. Henkilöstöllä on vahva usko omiin kykyihinsä sekä yhdessä tekemiseen ja oivaltamiseen. Arjessa rakennetaan myös turvallista työpaikkaa itselle ja työkaverille, yhtiön omien sanojen mukaan hakkapeliittahengellä. Hyvä turvallisuuskulttuuri on henkilöstön etu mutta myös liiketoiminnan ja kilpailukyvyn edistäjä.

Hakkapeliittahenkeä rakennetaan huolehtimalla henkilöstön hyvinvoinnista laaja-alaisesti niin yksilön kuin työyhteisön kannalta. Yhtiö panostaa turvallisen työpaikan ja hyvinvoinnin rakentamiseen ja ylläpitoon sekä osaamisen kehittämiseen, sillä niiden avulla se varmistaa tulevaisuuden kilpailukyvyn ja liiketoiminnan jatkumisen.

Tutustu yritykseen tarkemmin: www.nokianrenkaat.fi

Tämä juttu on osa Kumiteollisuuden verkkosivuilla julkaistavaa kumiteollisuuden yritysesittelysarjaa. Nokian Renkaat on esittelysarjan viides yritys. Lue myös aiemmin ilmestyneet jutut Jäsenyritykset -sivulta.

 Teksti: Petra Kannonkari/Kumiteollisuus ry