Hydnum Oy – toiminnan jatkuva parantaminen tulevaisuuden toiminnan tukijalka
Muhoslainen Hydnum Oy kehittää, valmistaa ja myy polyuretaanista valmistettuja ääneneritysmattoja hyötyajoneuvoihin. Selkeä fokusoituminen yhteen tuoteperheeseen on kannattanut mutta vaatii yritykseltä ja henkilöstöltä myös paljon. Toiminnan tulee olla joustavaa, asiakaslähtöistä ja kilpailukykyistä, jotta suppea asiakaskunta pysyy tyytyväisenä.
Hydnumin historia juontaa 1970-luvun puoliväliin, jolloin toiminta Muhoksella alkoi Oy Nokia Ab:n kumidivisioonassa. Ohjaamojen lattiamatot ovat kuuluneet valikoimaan alusta asti. Alkuaikoina tuotevalikoimaan kuului myös erilaisia teknisiä kumituotteita.
Suuren laman edellä vuonna 1990 yritys siirtyi yksityiseen omistukseen ja vuonna 1992 tehtiin päätös keskittymisestä hyötyajoneuvoteollisuuden ääneneritysmattoihin, joita tänä päivänä valmistetaan noin 400 000 kappaletta vuodessa. Valmistusmateriaali on nykyään polyuretaani, vaikka yrityksellä kumimattojen valmistuslaitteet vielä ovatkin. Polyuretaanin edut tulevat esiin erityisesti valmistustekniikassa ja mattojen suunnittelussa.
Henkilöstöä yrityksellä on 55 ja liikevaihtoa kertyy vuodessa 8-10 miljoonaa euroa.
Sitoutuneet asiakkaat kehittävät yrityksen kanssa sen toimintaa ja tuottavuutta
Koska hyötyajoneuvojen valmistajia on rajallisesti, on Hydnumilla pieni asiakaskunta. Asiakkaiden tyytyväisyys onkin elintärkeää yrityksen toiminnalle. Sitä tavoitellaan 100%:n toimitusvarmuus -lupauksella, osaavalla henkilöstöllä ja uusimmalla tuotantotekniikalla.
Tämän lisäksi asiakkaat on otettu mukaan yrityksen toiminnan kehittämiseen. Yhteistyö tuotteiden ja palveluiden kehittämiseksi sitouttaa asiakkaita Hydnumin toimintaan. Kehitysyhteistyö parantaa myös laatua ja pienentää kustannuksia, mikä nostaa tuottavuutta.
Jatkuva parantaminen on avain menestykseen tulevaisuudessakin
Hydnum on toiminnassaan aina nojannut viimeisimmän tuotantotekniikan nimiin. Aktiivisen kehittämistyön tulosta on niin ikään nykyinen RIM-teknologiaan perustuva polyuretaanimattojen valmistus. Yritys myös käynnisti ensimmäisenä maailmassa polyuretaanimattojen sarjatuotannon vuonna 1995. Yritys on laajentanut polyuretaanilinjaansa useampaan kertaan vuoden 2000 jälkeen vastaamaan tuotannon tarpeita.
Hydnumissa ymmärretään kapean asiakaskunnan tuomat haasteet, ja yrityksessä etsitäänkin aktiivisesti uusia asiakasryhmiä mahdollisuuksien puitteissa. Uusia käyttökohteita ja asiakkaita voisi löytyä esimerkiksi rakennusteollisuudesta, jossa polyuretaani on aktiivisessa käytössä.
Korkean laadun varmistaa motivoitunut ja osaava henkilöstö
Hydnumilla on motivoitunut henkilöstö, joka tekee työtä yrityksen toiminnan jatkuvuuden eteen ja he vastaavat työnsä laadusta. Korkea ammattitaito on tulosta pitkäaikaisesta kokemuksesta polyuretaanimattojen tuotannossa. Yritys luottaa osaavaan henkilöstöönsä ja heillä on käytössään alan nykyaikaisin teknologia parhaan lopputuloksen takaamiseksi.
Hydnumilla on päätetty pärjätä tiukassa kilpailussa ja säilyä kuorma-automarkkinoiden luottotoimittajana. Yritys on ennenkin noussut haastavista tilanteista uusilla voimilla varustettuna, ja uskoo, että kehittämällä ja parantamalla jatkuvasti toimintansa eri osa-alueita, se tulee pärjäämään tulevaisuudessa.
Tutustu yritykseen tarkemmin: www.hydnum.com
Tämä juttu on osa Kumiteollisuuden verkkosivuilla julkaistavaa kumiteollisuuden yritysesittelysarjaa. Hydnum on esittelysarjan kahdeksas yritys. Lue myös aiemmin ilmestyneet jutut Jäsenyritykset -sivulta
Teksti: Petra Kannonkari/Kumiteollisuus ry